شب نزول قرآن بر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) که یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم یا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که شبی با عزت و شرف است و هر کس در آن عبادت کند عزیز و مکرم شود و دعایش به اجابت مقرون گردد، لیلة القدر
شب نزول قرآن بر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) که یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم یا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که شبی با عزت و شرف است و هر کس در آن عبادت کند عزیز و مکرم شود و دعایش به اجابت مقرون گردد، لَیلَة القَدر
شب اندازه کردن کارها. (ترجمان القرآن جرجانی). شبی که در آن تقدیر چیزها کرده شود. شبی است در سال یکبار و در تعیین آن اختلاف روایات است مگر نزدیک اکثر، شب بیست وهفتم رمضان است و عبادت این شب بهتر از عبادت هزار ماه است. (غیاث). در این شب تقدیر امور سال می شود و روح و ملائکه به زمین نازل میشوند و آن شب نوزدهم یا بیست ویکم یا بیست وسوم رمضان یا یکی دیگر از شبهای سال است. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: لیلۀقدر، شبی است با عزت و شرف که هرکه در آن طاعت کند عزیز و مشرف گردد. و در اصطلاح سالکان، شبی که سالک را به تجلی خاص مشرف گرداند تا بدان تجلی بشناسد قدر و رتبۀ خود را به نسبت با محبوب و آن وقت ابتداء وصول سالک باشد، یعنی جمع و مقام اهل کمال در معرفت: در شب قدر قدر خود را دان روز در معرفت سخن میران. کذا فی کشف اللغات - انتهی: شب عاشقت لیلهالقدر است چون تو بیرون کنی رخ از جلبیب. رودکی. با رنگ و نگار جنت العدنی با نور و ضیاء لیلهالقدری. منوچهری. و اندر ماه رمضان لیلهالقدر است، آنک جلالت او اندر قرآن پیدا آمده است و گفتند که او را بدهۀ پسین جویند و نیز گفتند به طاقهای این دهه و چون مجهول بود بیشتر گمانی بر شب بیست وهفتم افتاده است اندر باب او. (التفهیم بیرونی ص 252)
شب اندازه کردن کارها. (ترجمان القرآن جرجانی). شبی که در آن تقدیر چیزها کرده شود. شبی است در سال یکبار و در تعیین آن اختلاف روایات است مگر نزدیک اکثر، شب بیست وهفتم رمضان است و عبادت این شب بهتر از عبادت هزار ماه است. (غیاث). در این شب تقدیر امور سال می شود و روح و ملائکه به زمین نازل میشوند و آن شب نوزدهم یا بیست ویکم یا بیست وسوم رمضان یا یکی دیگر از شبهای سال است. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: لیلۀقدر، شبی است با عزت و شرف که هرکه در آن طاعت کند عزیز و مشرف گردد. و در اصطلاح سالکان، شبی که سالک را به تجلی خاص مشرف گرداند تا بدان تجلی بشناسد قدر و رتبۀ خود را به نسبت با محبوب و آن وقت ابتداء وصول سالک باشد، یعنی جمع و مقام اهل کمال در معرفت: در شب قدر قدر خود را دان روز در معرفت سخن میران. کذا فی کشف اللغات - انتهی: شب عاشقت لیلهالقدر است چون تو بیرون کنی رخ از جلبیب. رودکی. با رنگ و نگار جنت العدنی با نور و ضیاء لیلهالقدری. منوچهری. و اندر ماه رمضان لیلهالقدر است، آنک جلالت او اندر قرآن پیدا آمده است و گفتند که او را بدهۀ پسین جویند و نیز گفتند به طاقهای این دهه و چون مجهول بود بیشتر گمانی بر شب بیست وهفتم افتاده است اندر باب او. (التفهیم بیرونی ص 252)
شب فرمان یکی از شب های هفدهم نوزدهم بیست و یکم بیست و سیم بیست و هفتم ماه رمضان شبی که در آن تقدیر امور شده به سوره القدر. سوره مذکور شامل آیه های ذیل است: انا انزلناه فی لیله القدر. و ما ادریک ما لیله القدر. لیله قدار تخیر من الف شهر. تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر. سلام هی حتی مطلع الفجر. (بدرستیکه فرستادیم قرآن مجید را در شب قدر. و چه چیز دانا کرد ترا که چیست شب قدر ک شب قدر بهتر است از هزار ماه. فرود آیند فرشتگان و روح در آن شب برخصت پروردگارشان از هر کاری. سلامتی در آن شب تا دمیدن طلوع صبح. در تعیین شب قدر اختلاف کرده اند. بش هفدهم شب نوزدهم شب هفدهم شب نوزدهم شب بیست و یکم شب بیست و سیم و یا شب بیست هفتم ماه رمضان و غیره گویند شبی است با عزت و شرف که هر که در آن طاعت کند عزیز و مکرم گردد و دعایش باجابت مقرون شود، شبی که سالک در آن بتجلی خاص اختصاص می یابد و با آن تجلی قدر و مرتبت او نسبت بخدا معلوم شود. و این ابتدا وصولف سالک بعین ال جمع است و مقام بزرگان عرفاست
شب فرمان یکی از شب های هفدهم نوزدهم بیست و یکم بیست و سیم بیست و هفتم ماه رمضان شبی که در آن تقدیر امور شده به سوره القدر. سوره مذکور شامل آیه های ذیل است: انا انزلناه فی لیله القدر. و ما ادریک ما لیله القدر. لیله قدار تخیر من الف شهر. تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر. سلام هی حتی مطلع الفجر. (بدرستیکه فرستادیم قرآن مجید را در شب قدر. و چه چیز دانا کرد ترا که چیست شب قدر ک شب قدر بهتر است از هزار ماه. فرود آیند فرشتگان و روح در آن شب برخصت پروردگارشان از هر کاری. سلامتی در آن شب تا دمیدن طلوع صبح. در تعیین شب قدر اختلاف کرده اند. بش هفدهم شب نوزدهم شب هفدهم شب نوزدهم شب بیست و یکم شب بیست و سیم و یا شب بیست هفتم ماه رمضان و غیره گویند شبی است با عزت و شرف که هر که در آن طاعت کند عزیز و مکرم گردد و دعایش باجابت مقرون شود، شبی که سالک در آن بتجلی خاص اختصاص می یابد و با آن تجلی قدر و مرتبت او نسبت بخدا معلوم شود. و این ابتدا وصولف سالک بعین ال جمع است و مقام بزرگان عرفاست